Koszykówka - Lab

Counter Moves – co zrobić, kiedy nie mienimy obrońcy w 1 tempo

Różnica w grze 1×1 na treningu, a w meczu 5×5 jest ogromna. W normalnym meczu ogranicza nas czas akcji, miejsce, ponieważ jest więcej obrońców oraz to, że udzielają pomocy. Do tego dochodzi scouting i znajomość co dany zawodnik lubi robić, jakie są jego tendencje.  Zawodnik, który wygrywa pojedynki 1×1 to jest stanie stworzyć przewagę dla całej drużyny.  Jest to ogromna wartość. Jednak nie zawsze jest szansa na mknięcie zawodnika w pierwsze tempo. Co w tedy? Najlepiej podać piłkę. Mimo wszystko gra 1×1 zawsze zaczyna się i kończy na sytuacji clou-out. Dlatego warto mieć w swoim arsenale „counter moves” – czyli automatyczne reakcje na to, kiedy obrońca ustał i jest dalej ustawiony przed atakującym. Poniżej znajdziesz przykłady takich zagrań:

STEP BACK

Step back to dobrze znany zwód, który ma na celu wykreowanie miejsca do oddania rzutu. Przy tym zwodzie skupiamy się na tym, aby odbić się po literze V i spadając na 2 nogi odbić się stabilnie do rzutu.

SPIN MOVE

Spin move to bardzo efektywne zagranie, ponieważ sprawia, że zawodnik jest bliżej kosza, oraz przy udzielniu pomocy obrony może odegrać. Przy tym manewrze jest obniżenie pozycji i po obrocie jak najszybszy kontakt wzrokowy z obręczą.

Najczęściej popełnianym błędem jest to, że przy obrocie zawodnik prostuje się i traci balans, zamiast zostać nisko i dopiero przy wyjściu do „góry” wykorzystać niską pozycje do dynamicznego wyjścia do wyskoku.

 

HALF SPIN

Half spin to wariant spin move pokazanego wyżej. Jest to skuteczny manwr, który można połączyć z innymi np. up & under. W tym zwodzie najważniejsza jest sygestywność. Udajemy pivot ciałem, głową, piłką i wracamy.

 

UP & UNDER

Up & under. Klasyczny i ponadczasowy zwód, który stale działa. Przy penetracji i dobrym zatrzymaniu większość obrońców podskoczy czekając na rzut po koźle z wyskoku. Po tym zwodzie można i zdobyć punkty i łatwo wymusić faul. Warto skupić się na tym, aby był sugestywny i ciało, piłką, oczy pokazują rzut do kosza, aby zmylic obrońcę.

 

BUMP EUROSTEP

Bump eurostep to eurostep poprzedzony kontaktem z obroncą. W przypadku zwykłego eusotepu atakujący ma obrońce przed, a w tej sytuacji obrońca jest z boku, przy biodrze lub wychodzi powoli przed. Dlatego w tej sytuacji łapiemy najpierw kontakt z obrońca w celu uzyskania miejsca do wykonania eurostepu. Przy tym zwodzie, a zwłaszcza przy kontakcie bardzo ważne jest, aby zawodnik trzymał piłkę obiema rękami co pozwoli uniknąc faulu ofensywnego w przypadku pchania.

 

BARKLEY MOVE

Barkley move to zagranie przejścia do gry tyłem do kosza z obwodu. Zawodnik nie wygrał pojedynku 1×1 i przechodzi do gry tyłem do kosza. Polecam dla zawdoników nie rzucających lub w stuacji, kiedy obrońca mocno się odsuwa.

 

FAKE SPIN HESETATION

Hesetation i jego pokrewne to świetny zwód , ponieważ sam w sobie zawiera dwie bardzo ważne elementy. Pierwszy to zmiana tempa, a drugi to ustawienie ciała do przyśpieszenia. Fake spin sprawdza się przy linii końcowej, gdzie zawodnik z piłką w grze na koźle zostaje zamknięty lub nie ma miejsca do penetracji.

 

BACK DRIBBLE

Kolejny przykład manewru na w grze na koźle. Back dribble to nic innego jak próba penetracji i kozioł do tyłu: pod nogą, za plecami co pozwala na stworzenie miejsca do ponownego zatakowania obrońcy lub rzutu.

 

 

W grze 1×1 liczy się zmiana tempa i kierunku. Zmianę kierunku można wykonać na naprawdę wiele możliwości używając wielu zagrań, manewrów. Najważniejszy jest automatyzm i posiadanie w swoim repertuarze „conter moves”, które pozwolą 2 drugie tempo zatakować obrońcę.

Pozdrawiam

Konrad Kaźmierczyk